#12 Postcards from Rome – Giovanni Culmone


Postcards from Rome – Giovanni Culmone

Edition of 70
Printed in Spring 2022
7 Postcards 10×15cm in Leporello bindings, 8 color photos
Printed on Favini Bindakote 300gr.

Design Alessandro Ciccarelli

Price 8€


[english below]

Postcards from Rome, un viaggio per le strade della Capitale per raccontare in modo tragicomico la crisi dei rifiuti che da anni colpisce Roma. Dalle periferie al centro storico, la città eterna è stracolma di immondizia. Divani, frigoriferi, materassi e ventilatori: non serve molta fantasia per ricreare interi ambienti domestici all’aria aperta.
Ogni giorno Roma produce circa 4600 tonnellate di rifiuti (tra materiale riciclabile e scarto indifferenziato). L’incapacità del sistema di smaltire una quantità simile ha fatto sì che parte di questi rifiuti rimanesse per strada.
Accantonato il sentimento di sdegno e rabbia, questa serie rappresenta le composizioni surreali che questa emergenza ha creato negli anni. Le lenti della cronaca e della denuncia sono messe da parte, così come il contesto dove le fotografie sono state scattate. Non ci sono né i ricchi palazzi del centro né le larghe arterie che portano alla periferia. Gli oggetti sono isolati dal tempo e dal luogo, astratti.
Per quanto assurde e surreali possano sembrare le composizioni, gli oggetti sono stati fotografati così come sono stati trovati in strada. Isolati dal contesto originario, i rifiuti prendono un’altra vita: non più relitti abbandonati e destinati al macero bensì soggetti degni di un fascio di luce e un’ipotetica passerella.


Postcards from Rome, a journey through the streets of the capital to recount in a tragicomic way the waste crisis that has hit Rome for years. From the suburbs to the historic center, the Eternal City is full of garbage. Sofas, refrigerators, mattresses and fans: you don’t need a lot of imagination to recreate entire domestic environments in the open air.
Every day Rome produces about 4,600 tons of waste (between recyclable material and undifferentiated waste). The system’s inability to dispose of a similar amount means that some of this waste remains on the street.
Set aside the feeling of indignation and anger, this series represents the surreal compositions that this emergency has created over the years. The lenses of the news and the denunciation are set aside, as well as the context where the photographs were taken. There are neither the rich buildings of the center nor the wide arteries leading to the suburbs. Objects are isolated from time and place, abstract.
As absurd and surreal as the compositions may seem, the objects were photographed as they were found in the street. Isolated from the original context, waste takes on another life: no longer abandoned wrecks destined to oblivion, but subjects worthy of a beam of light and a hypothetical walkway.