#11 L’Abîme des oiseaux – Amanda Elledge


L’Abîme des oiseaux – Amanda Elledge

Limited edition of 50
Printed in Spring 2022
Posterzine 40 pages / 10 sheets – 29 photos
Poster size 45×30, folded size 22,5×30
Indigo print on Fedrigoni Arena Smooth EW 90gr.
Design Alessandro Ciccarelli

Price 10€


[english below]

 

“Perché io ho molte più identità di quanto non pensi Neville.
Non siamo semplici come ci vorrebbero i
nostri amici per venire incontro alle loro necessità”
V. Woolf

Recentemente, la meccanica quantistica relazionale ha scompaginato le regole della percezione della realtà, obbligandoci a rinunciare alla nozione di stato assoluto di un sistema fisico.
Quindi le caratteristiche di un oggetto non esistono in sé e per sé ma per come si presentano a ciascuno di noi. Se non esistono proprietà intrinseche alle cose, se spazio e tempo sono misure incerte, se tutto fluttua, affidarsi al proprio solipsismo può essere il modo per orientarsi, risignificando l’esperienza percettiva e la rappresentazione di sé.

Nelle foto di Amanda Elledge pare di trovare il centro nell’esperienza individuale grazie alla quale, nell’eclissi delle grandi narrazioni, è possibile trovare una lettura della realtà personalissima ma salda, che si fa sostanza proprio nell’esperienza dello sguardo.
E così, in L’Abîme des oiseaux, una serie autoritratti, in cui la figura della fotografa appare in un contesto spogliato di riferimenti spaziali, si giustappone e sembra dialogare con paesaggi privi di segni umani.

E proprio l’atto di guardare, forzandoci in una relazione che ci cambia, dà il via a nuove elaborazioni, in un ripetuto gioco di specchi tra l’io e l’altrove che si autoalimenta.

 


For I am more selves than Neville thinks.
We are not simple as our friends would have us to meet their needs.”
V. Woolf

Recently, relational quantum mechanics has disrupted the rules of perception of reality, forcing us to give up the notion of the absolute state of a physical system.
Therefore the characteristics of an object do not exist in and of themselves but in how they present themselves to each of us. If there are no intrinsic properties of things, if space and time are uncertain measures, if everything fluctuates, relying on your own solipsism can be the way to orient yourself, re-meaning perceptual experience and self-representation.

In the photos of Amanda Elledge it seems to find the center in the individual experience thanks to which, in the eclipse of the great narratives, it is possible to find a very personal but firm reading of reality, which becomes substance precisely in the experience of the gaze.
And so, in L’Abîme des oiseaux, a series of self-portraits, in which the figure of the photographer appears in a context stripped of spatial references, juxtaposes and seems to dialogue with landscapes devoid of human signs.

It is precisely the act of looking, forcing ourselves into a relationship that changes us, triggers new elaborations, in a repeated game of mirrors between the self and the elsewhere that feeds itself.